De kracht van een leervraag

Voor 2024 heb ik mijn goede voornemens geformuleerd in een leervraag. Ik kwam voor het eerst in aanraking met de leervraag tijdens “Ode an die Freude” (de opleiding tot stembevrijder) en het boek Leef! Van Jan de Dreu.

Niet gek natuurlijk dat je bij een opleiding nadenkt over wat je wilt leren. Toch ben ik een leervraag niet vaak tegengekomen. Wel vaak leerdoelen. Wat een leervraag zo krachtig maakt is het vraagteken aan het einde van de zin. Dat vraagteken laat ruimte voor het “niet weten”. Voor nieuwsgierigheid. Dat is precies waar leren over gaat. Je weet tenslotte niet wat je niet weet.

Leerdoelen hebben als voordeel dat ze je richting en focus geven.  Het nadeel is dat als je een doel niet hebt gehaald, je het gevoel kunt hebben dat je hebt gefaald. Ook kan het zijn dat je zo gefocust bent op je doel, dat je nieuwe kansen aan je voorbij laat gaan. Bij een leervraag haal je aan het eind van het jaar je leeropbrengst op. Dan blijk je dingen te hebben geleerd die je vooraf helemaal nog niet had kunnen bedenken. Misschien blijkt dat wat je vooraf dacht te moeten bereiken, helemaal niet bij jou past. Dat is dan een opbrengst die je kunt koesteren in plaats van een gevoel van falen. Een  leervraag voor 2024 geeft je focus én laat ruimte voor nieuwsgierigheid. Zo wordt 2024 een ontdekkingsreis met een opbrengst die mooier dan je je nu kunt voorstellen.

Meer weten over het formuleren van je leervraag?  Download hier vrijblijvend de beschrijving voor het bepalen van de je leervraag.

Geef een reactie

Je bekijkt nu De kracht van een leervraag